Výuka
Zapojení studujících do problematiky
Vedení závěrečných studentských prací
Poskytujeme vedení a přípravu k tématům odborných prací zabývajícími se sociologií stárnutí a stáří v bakalářském i magisterském stupni vysokoškolského studia.
Bakalářské studium
Magisterské studium
Příklady závěrečných studentských prací
Bakalářské práce
Prášilová, Kateřina (2020). bakalářská práce: Fenomén "prarodin": prarodiče intenzivně pečující o vnoučata (scopingová studie).
Pruden, Petra (2019). bakalářská práce: Ambivalence stárnutí v urbánním prostředí a koncepce Age-friendly Cities.
Marešová, Lenka (2016). bakalářská práce: Čtvrtý věk a jeho věkové vymezení pro osoby žijící na území České republiky.
Klusáček, Jan (2015). bakalářská práce: Péče o vnoučata a její vliv na životní spokojenost seniorů.
Trebichalská, Monika (2012). bakalářská práce: Bezdětné stáří (přehledová studie).
Rozsíval, Filip (2008). bakalářská práce: Obraz stáří v deníku Mladá fronta Dnes.
Magisterské práce
Grešáková, Lýdia (2016). magisterská práce: Keď sa dizajn stretáva s obyvateľom: Mestské rytmy, plánovanie verejného priestoru a seniori v Brne.
Jestřábová, Klára (2012). magisterská práce: Marketingové důsledky stárnutí populace: Senior jako zákazník a spotřebitel.
Dialogy generací na téma stárnutí
Workshop a diskuze v Národní centrum pro rodinu
Třída septimánů Biskupského gymnázia a skupina seniorů z Brna a Střelic se setkali ke společné diskusi a práci. Národní centrum pro rodinu ve spolupráci s Nadací Hanns Seidel Stiftung je zapojilo do projektu Dialogy generací na téma stárnutí, který vedla socioložka Lucie Vidovićová. Tématem setkání bylo stárnutí a ageismus, tedy věková diskriminace. Akce proběhla v úterý 8. listopadu 2022 v budově Biskupského gymnázia v Brně.
Workshop uvedla ředitelka pořádajícího Národního centra pro rodinu Marie Oujezdská, poté se režie setkání ujala socioložka Centra pro výzkum stárnutí (CERA), z pracovní skupiny katedry sociologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity Lucie Vidovićová příspěvkem „Stárnutí a senioři jako téma mládí?“ (Rozhovor s ní na téma stárnutí, Když je humor součástí života, nabízí Český rozhlas Brno #rozhlas #CroBrno).
Předměty
Kurz seznamuje studující se základními přístupy v oblasti sociální gerontologie formou přehledu klíčových konceptů a problémů. Po absolutoriu předmětu budou studující ovládat základní argumentaci v oblasti stárnutí populace a porozumí přesahu demografických jevů pro život ve společnosti. Budou vybaveni pojmy, koncepty, přístupy a metodami pro relevantní sociologickou a sociálně politickou praxi.
Základní osnova se věnuje tématům:
- Úvod od kurzu a demografie stárnutí.
- Zažít stáří na vlastní kůži (Gerontooblek).
- Politiky stárnutí.
- Sociologický výzkum v seniorské populaci.
- Stáří a veřejný prostor.
- Stáří a bydlení.
- Sociologie věku, stáří a stárnutí.
- Ekonomie stárnutí.
- Stáří a rodina.
- Psychologie stárnutí.
Kurz seznamuje studující s pokročilými koncepty a kontroverzemi v oblasti sociální gerontologie. Je vystavěn jako přehled klíčových témat, kterým je věnována výzkumná pozornost v ČR i zahraničí v posledních dekádách.
Základní osnova se věnuje tématům:
- Stáří a gerontosociologie - příští „velká věc“?
- Stárnutí těla: Gerontooblek.
- Dlouhověcí lidé, dlouhověká společnost: je věk jenom číslo?
- Sexualita a sociální sítě.
- Klíčové koncepty kulturní gerontologie.
- Stáří a prostor.
- Sociální teorie stárnutí.
- Čtvrtý věk.
- Ekonomie stárnutí a důchodový systém.
- Kognice ve vyšším věku.
Cílem předmětu je poskytnout širokospektrý přehled vybraných specifik výzkumu v obtížně dostupných a málo prozkoumaných populacích. Diskutovány budou vysoce heterogenní populace, jako je seniorská nebo vězeňská, které se "vzpírají" běžným sociologickým metodám.
Základní osnova se věnuje tématům:
- Typologie obtížně dosažitelných populací a výzkumu.
- Výzkumy s osobami se zkušeností výkonu trestu odnětí svobody, bezdomovectvím, drogovou závislostí.
- Základy komunikace s osobami se specifickými smyslovými omezeními.
- Dotazníková šetření.
- Specifika výzkumu v seniorské populaci z pohledu agentur pro marketingový a sociální výzkum.
- Výzkumné zdroje a platformy – datové archivy, sekundární analýzy.
- Kvalitativní výzkumný rozhovor.
- Etika výzkumu a obtížná témata.